Facebook Ceneo

Zadbaj o siebie - self care w praktyce

Średnia ocena: 5/5
(2 opinie)
2 lutego 2024

Self care to w ostatnich dniach bardzo popularne hasło, ale ta moda na dbanie o siebie jest akurat bardzo pozytywnym trendem i oby pozostał z nami jak najdłużej :). Czym jednak konkretnie jest self-care, co już robisz by o siebie zadbać, a co możesz zrobić jeszcze? Dzisiaj pokrótce o tym, jak zatroszczyć się o siebie - w końcu pamiętajmy o tym, że każdy z nas powinien stawiać siebie na pierwszym miejscu. 

 

Czym jest self-care

Niektórym może się wydawać, że to tylko puste hasło, chwilowy trend. Jednakże można to rozumieć dwojako, bo jeżeli mówimy o self-care jako o kompleksowym podejściu do zdrowia psychicznego i fizycznego, to można to rozumieć po prostu jako racjonalne i bardzo roztropne podejście do samego siebie.

Oczywiście można też rozumieć self-care jako wytłumaczenie dla jednorazowego pójścia na masaż tajski. Na zasadzie rozpieszczenia, jakiegoś nagrodzenia samego siebie (na przykład: zrobiłam/zrobiłem supergnerealne porządki całego domu, zasłużyłam na masaż).

I takie podejście też jest okej, ale jednak skupmy się na tym, jak zadbać o siebie kompleksowo. 

Zadbaj o swoje ciało!

Self-care, jak nietrudno zgadnąć, zaczyna się od ciała - jakikolwiek trening, zdrowe jedzenie, basen, bieganie. Szukaj aktywności, która najbardziej ci odpowiada. Nawet mogą to być spacery, przebywanie w jakikolwiek sposób na zewnątrz, wystawianie się na światło dzienne. To jest pierwsza i bardzo ważna zasada self-care. 

Zadbaj o swój umysł!

Co to znaczy? To znaczy, że ważne jest aby zmuszać mózg do pracy. Naucz się nowego języka, zrób jakiś kurs internetowy na przykład z kadr i prac. Idź do szkoły weekendowej, albo chociaż rozwiązuj co wieczór sudoku. Ćwiczenia umysłu poprawiają koncentrację. Nawet jeżeli nauką nowego języka czy innej umiejętności nie przyda ci się zawodowo, to nie jest tak, że zmarnujesz ten czas. Ważne, że wysilasz mózg, uczysz się czegoś nowego i poszerz horyzonty. 

Jak dbać o siebie to po całości. Jak dbam o ciało to dbam też o głowę!

Zadbaj o emocje!

I znów wracamy do głowy, ale tym razem szukamy metod na wyciszenie. Na obniżenie kortyzolu w organizmie na odstresowanie się. Nie powiem ci jaki jest na to sposób, bo nie ma uniwersalnego dla każdego, ale powiem ci, jakie metody są najpopularniejsze i któraś z nich może sprawdzić się u ciebie:

Rytuały - o rytuałach można napisać cały nowy artykuł, albo nawet kilka, dlatego tutaj podam tylko jeden przykład. Wieczorny rytuał na wyciszenie: 10 minutowy trening mięśni twarzy, maseczka na twarz. następnie krem na noc, delikatna herbatka sypana (nie z torebki!) i pół godziny na czytanie nudnej książki przed zaśnięciem. To jest przykład, każdy może sobie wymyślić swój rytuał, najważniejsze by stał się on rutyną. 

Joga i medytacja - specjalnie wsadzam to do jednego worka, ponieważ w tym artykule opisuję różne metody pokrótce. A dla nikogo nie jest tajemnicą, że zarówno joga, jak i medytacja to popularne i skuteczne sposoby na wyciszenie się, na bycie tu i teraz. 

W końcu najszczęśliwsi ludzie to tacy, co żyją teraźniejszością - a nie przyszłością, ani przeszłością. Nie zamartwiają się na przyszłość, ani nie myślą zanadto o tym, co się działo w przeszłości. 

Jeżeli żadne z powyższych, czy innych domowych metod radzenia sobie z trudnymi emocjami czy ze stresem nie są dla ciebie wystarczające, przemyśl pracę nad emocjami ze specjalistą, wybierz się na terapię. 

Zadbaj o relacje!

To również aspekt dbania o siebie czyli self-care. Jakościowe relacje z najbliższym z rodziną i z przyjaciółmi to podstawa dobrego własnego samopoczucia. W praktyce chodzi o to, byś znalazł czas na spędzenie czasu z bliskimi i być stawiał na jakość, a nie na ilość. Lepiej mieć dwóch przyjaciół, którzy pchają cię do przodu i wspierają w gorszych momentach, niż dwudziestu, co do których nie miałbyś pewności, że będą cię wspierać w trudniejszej sytuacji. 

Nie zapomnij o rozrywce. Każdy z nas od czasu do czasu potrzebuje rozrywki :). To też jest ważny aspekt naszego życia. Wyjdź na imprezę, pojedź ze znajomymi do Energylandii, do parku wodnego Suntago, albo zafunduj sobie lot motolotnią czy paralotnią. Jeżeli chodzi o rozrywkę, to akurat na naszej stronie znajdziesz pełno pomysłów na bardzo interesujące atrakcje :) Śmiało, wybierz to, co cię najbardziej interesuje, przejedź się superszybkim samochodem po torze, zaproś znajomych na gokarty, lub spędź z kimś bliskim czas na degustacji wina czy na masażu dla dwojga. A może skusisz się nawet na skok ze spadochronem? W końcu świat należy do odważnych!

  • Skok ze spadochronemPROMOCJANOWOŚĆBESTSELLER

    Skok ze spadochronem

    Cena od 799 zł
    17 lokalizacjiRzeszów, Nowy Targ, Kraków, Gliwice, Łódź - SKOK Z WOJSKOWEGO DESANTOWCA, Hel (Półwysep Helski), Poznań - Kobylnica, Ostrów Wielkopolski LOW-COST, Ostrów Wielkopolski STANDARD, Elbląg, Leszno, Trójmiasto, Włocławek, Poznań - Bednary, Warszawa (Przasnysz), Wrocław, Zielona Góra
  • Bilet wstępu do Rodzinnego Parku Energylandia

    Bilet wstępu do Rodzinnego Parku Energylandia

    Cena od 1 zł
    9 lokalizacjiBilet ulgowy dla dzieci do 3 r.ż., Bilet ulgowy (do 140 cm/senior od 65 r.ż.) - SEZON NISKI, Bilet ulgowy (do 140 cm/senior od 65 r.ż.) - SEZON WYSOKI, Bilet normalny (od 140 cm) - SEZON NISKI, Bilet normalny (od 140 cm) - SEZON WYSOKI, Bilet ulgowy - dwudniowy (do 140 cm/senior od 65 r.ż.) - SEZON NISKI, Bilet ulgowy - dwudniowy (do 140 cm/senior od 65 r.ż.) - SEZON WYSOKI, Bilet normalny - dwudniowy (od 140 cm) - SEZON NISKI, Bilet normalny - dwudniowy (od 140 cm) - SEZON WYSOKI

Zadbaj o zdrowie!

Wiadomo, że ruch i zdrowe odżywianie są ważne, ale w praktyce self-care chodzi też o badania = regularnie wykonuj podstawowe badania, zadbaj o wzrok, idź do dentysty, sprawdzaj rutynowo, czy wszystko jest okej. I szybko reaguj, gdyby jednak coś się zadziało - coś zaczęło cię boleć, pojawi się jakaś wysypka.Nie ignoruj, nie czekaj, aż samo przejdzie - idź na badania. Takie podejście do swojego własnego zdrowia to integralna, nierozerwalna część self-care. 

Czym zatem jest self-care? 

W zasadzie to wszystkim. Wszystkim co robimy, by poprawić jakość swojego życia. To nie jeden wieczór w salonie SPA, czy wieczór z lampką wina i maseczką na twarzy, ale to po prostu cała filozofia życiowa - nawet aspekty wymienione wyżej nie są wszystkimi aspektami. Może to być też aspekt finansowy - dbanie o swoje finanse. Aspekt hobbystyczny, odpowiedni balans w życiu między pracą, a życiem prywatnym i wiele innych. 

Wszystko to natomiast sprowadza się do odpowiedniej równowagi w życiu i ciągłym poszukiwaniu swojej drogi do wartościowego życia :)

 

Justyna

Autor: Justyna

Newsletter
Informacje o nowościach, konkursach i promocjach. Dostęp do ofert dedykowanych. Regularnie kody rabatowe.

Płatności obsługuje:

Payu.pl
eCard